tisdag 5 juli 2016

Viking Supply Ships inför halvårsrapporten


Eller - nu är det illa på riktigt

Jag har följt Viking Supply Ships ganska länge och i samband med att man bytte management och de nya i ledningen själva köpte aktier fick jag upp förhoppningen om bolaget och trodde på en vändning. Till det bättre alltså och inte som det blivit nu. Lustigt nog finns ingen av de ledningspersonerna kvar i bolaget och jag misstänker att de inte har kvar en enda aktie heller. Min förhoppning var att man skulle klara av att vända shippingrörelsen till vinst (eller i alla fall nollresultat) och kunna tjäna bra med pengar på AHTS- och PSV-fartygen (jag har skrivit massor om det här om man har lust att läsa hur jag tänkt) . Vidare hade man ett eget kapital som rejält överskred aktiekursen. Allt det gick illa och att jag fick duktigt fel vet vi idag, men hur ser det ut framöver?

I ett ord: skitkasst.

Som väntat gick man back i första kvartalet. Shippingdelen är mer eller mindre borta förutom ett antal ägda och inchartrade fartyg så det är bara Viking Supply ships som är intressant. Kul att man kan vända att man sålt två fartyg med 7 Mkr i förlust till något positivt. Det är ungefär som att köpa en liter mjölk på Pressbyran för 15 kr och gå ut och sälja den vidare för 8 kr och glatt säga att man fått ett positivt kassaflöde på 7 kr. Visst, liknelsen haltar men ni fattar vad jag menar.



Det ser inte heller speciellt kul ut framöver. Hela PSV-flottan upplagd och bara 3 av 8 AHTS-fartyg på långtidskontrakt. Spotmarknaden i Nordsjön ser inte kul ut heller.

Eget kapital var enligt senaste rapporten 7,4 SEK/aktie och med tanke på att aktiekursen idag är 1,57 kr så borde det kanske fortfarande vara ett bra köp? NEJ. Man borde med största sannolikhet göra rejäla nedskrivningar av flottan då marknadsvärdet på PSV-fartygen garanterat är lägre än bokförda värden. I vanlig ordning så måste man titta på det egna kapitalet i form av vad som är likvida tillgångar och vad som inte är det. PSV-fartyg är troligen mer eller mindre osäljbara idag, i alla fall till bokfört värde. I delårsrapporten gjorde man ganska stort nummer av att man hade ett positivt kassaflöde och det säger väl egentligen allt.

Nu är tyvärr inte problem över med det här. Man förhandlar med lånegivarna och det har (enligt det bolaget kommunicerat) gått bra förutom med innehavare av skuldcertifikat som vägrat gå med på omstrukturering av lånen. På svenska innebär det att lånegivarna ska gå med på att inte få tillbaka alla sina pengar eller inte få någon ränta. Inte helt kul för dem som lånat ut alltså och kanske inte jätteförvånande att de inte kastar sig över det hela. Bolaget skickade i veckan ut ett rätt märkligt pressmeddelande som jag tolkar som ett ultimatum till ägarna till Skuldcertifikaten:

Gå med på villkoren eller också sätter vi bolaget i konkurs och då får ni inte en spänn.

För den långa versionen se nedan.


Positivt är i alla fall att VD Christian Berg nu är tillbaka från sin tjänstledighet. Han har en del att ta tag i. Christen Sveeas som är huvudägare och ordförande i bolaget har avböjt omval i styrelsen och det är ytterligare en varningsklocka för mig. Konkursansökan från ägaren till Odin Viking är ännu en varningsklocka även om den nu är tillbakadragen.

Att Q2-rapporten kommer att vara dålig tror jag inte att man ens behöver fundera över. Frågan är HUR dålig. Jag tror inte att man kommer att göra fler nedskrivningar innan nyemisisonen och skuldomstrukturering är klar. Sen lär det komma med kanske ytterligare en nyemission. 8 augusti får vi veta då Q2-rapporten kommer.

Problemen är alltså:

  1. Rejäla likviditetsproblem vilket inverkar på möjligheten att bedriva verksamheten.
  2. Huvudägaren distanserar sig från bolaget.
  3. Stora nedskrivningsbehov framöver vilket kommer att sänka resultatet.
  4. Ledningen får lägga alldeles för stor del av sin tid på att hantera likviditet och kassa istället för att få ordning på bolaget.
  5. En trasig marknad där jag ledningen själva tror på flera svåra år framöver.
En nyemission kommer före jul i bolaget. Jag har svårt att se hur de annars ska klara sig.

Finns det någon anledning att äga bolaget?
Ja, om man tror på en snabb oljeprishöjning och tror att bolaget kan överleva till dess bolagets marknad kommer tillbaka. Dessutom måste man ha beredskap på att vara med på minst en nyemission. 

Risken är skyhög även om möjligheterna är enorma. OM marknaden kommer tillbaka kommer man att kunna tjäna mycket mer på år och aktie än vad aktien står i idag, men det är alldeles för stora risker för min smak. Jag har redan förlorat tillräckligt på det här bolaget. Det finns bättre bolag att lägga stålarna på.

SÄLJ.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar