torsdag 14 juli 2016

Dedicare Q2

Eller - det går bra nu

Dedicare släppte idag sin rapport för andra kvartalet. Efter förra kvartalet var jag en smula fundersam på om tillväxten har stannat upp för bolaget då man inte växte något nämnvärt under årets tre första månader. Man kan säga att man bevisa mig fel i årets andra kvartal. Delårsrapporten kan man läsa här, men här kommer utdrag av det jag tycker är intressantast.

"PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI
Rörelsens intäkter 153,1 MSEK (141,4)
Rörelseresultat 15,6 MSEK (10,0) 
Rörelsemarginal 10,2 % (7,1)
Resultat efter finansiella poster 15,1 MSEK (9,8)
Periodens resultat 11,6 MSEK (7,8)
Kassaflöde från den löpande verksamheten 2,3 MSEK (-14,6)
Resultat per aktie 1,29 SEK (0,87)"

Bolaget växte med 8,3% jämfört med samma kvartal föregående år och rörelsemarginal har aldrig varit så här bra. Med andra ord var det här en riktigt bra rapport. Totalt har man gjort 2,11 kr/aktie hitintills i år och min tidigare gissning var att man skulle göra 3,00-3,50 kr/aktie i vinst på helåret. Det ser ut som att man kommer att klara det ganska enkelt och frågan är egentligen hur mycket bättre man kommer att gå. Kursen gick upp ca 10% på dagens rapport och slutade på 49,30 kr idag. Om man nu lyckas göra en vinst om 3,50-4,00 kr/aktie skulle det motsvara ett P/E-tal på 12,3 till 14,1. Jag tycker inte att det här är billigt hur mycket jag ens försöker. Däremot är det fortfarande inte så dyrt att det är dags att sälja, men banne mig inte långt ifrån.

Intressant är också att den norska verksamheten krymper nästa 10%. Noterbart är också att man anger att man jobbat med likviditeten och försenade kundbetalningar med gott resultat. Av egen erfarenhet har jag fått erfara att offentliga kunder (dvs landsting och liknande) är fruktansvärt dåliga på att betala sina fakturor i tid så här finns säkert en hel del att jobba med.

I augusti rapporterar konkurrenten NGS Group och det ska bli mycket intressant att se hur det har gått för dem. De minskade också omsättningen i Norge, men växte snabbare i Sverige än Dedicare under förra kvartalet. Är NGS ett bättre bolag att satsa sina sekiner i? Kanske, kanske inte.

I vilket fall så finns marknaden helt klart för Dedicare och trots högljudd politisk retorik från vänsterkanten så har jag svårt att se den skulle försvinna. Bl a har Dagens Industri skrivit om det hela. Så länge det offentliga är så genomusla på att driva sin verksamhet kommer marknaden att finnas kvar. Hela diskussionen om begränsningar av vinster i bolag som arbetar åt det offentliga är så fruktansvärt korkat att jag inte ens vet var jag ska börja idiotförklara de puckon som föreslår det. Det får bli en stämningsbild som inspiration.


2 kommentarer:

  1. NGS blev en liten besvikelse vilket var synd men jag tror att marginalerna i branschen kan vara väldigt volatila beroende på vilka kontrakt man för tillfället lyckas besätta med billig personal.

    En personlig observation är även att unga undersköterskor och sjuksköterskor på landsting ofta verkar behandlas som stafettpersonal inom landstingen men utan ersättning. En gammal vän till mig har t.ex efter 10 år på samma sjukhus äntligen fått en fast anställning nu när hon bytt till en privat vårdgivare. Att unga människor ska behöva gå 10 år på vikariat och projektanställningar i ett bristyrke är sjukt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt i ditt tänk. NGS och Dedicare är oerhört beroende av de ramavtal som man behöver skaffa med landstingen. Dåligt pris i ett ramavtal hänger sen kvar i flera år med dålig lönsamhet.

      Radera