torsdag 31 december 2015

Årsbokslut 2015



Jaha, då var år 2015 snart slut. Det har varit ett oerhört händelserikt år för mig. De största händelserna har absolut inte inträffat i min aktieportfölj utan på helt andra håll. De största händelserna i år är att vi har införskaffat ett fritidsboende i Åre vilket har inneburit en rejäl ökning av belåningen. I dagens ränteläge och uthyrningsnivå kommer vi troligen att tjäna pengar på hela affären trots att vi kommer att använda den själva ett antal veckor varje år. Hela den affären förtjänar ett helt eget inlägg vid ett senare tillfälle. Något som är ännu större är den förändring jag driver i bolaget jag är delägare i. Hela den affären förtjänar ett separat inlägg när det är klart. Jag kan bara konstatera att alla som tycker att förändringar i våra börsbolag går för långsamt inte har en susning om vilken tid det tar att göra stora förändringar i organisationer. I vilket fall så har de här två småsakerna har tagit mer eller mindre all tid och energi under hösten i år vilket är en förklaring till min avsaknad av blogginlägg. 

Så hur gick det för min aktieportfölj under år 2015? Med tanke på devisen köp och behåll så känns det på sin plats att börja med de aktier som jag inte gjort något med alls. 

OBS att kurs för Starbucks per 2014 inte är justerad för spliten under 2015 men värdeförändringen är det.

En hyfsad utveckling om jag får säga det själv. I bloggkollektivet finns det gott om duktigare investerare som har lyckats få en högre avkastning än det här och jag lyfter på hatten till dem. Jämför man med OMXS30 som har backat med 1,2% så kan jag känna mig nöjd. Sen kan man i vanlig ordning konstatera att utdelningarna är rätt viktiga för avkastningen. Nu är det här självklart inte hela sanningen utan jag har gjort ett antal affärer under året också. Om vi börjar med att kolla på de aktier som jag köpt och behållit under året så ser det ut så här:


Blandat utfall alltså. Investeringen i Fortum och SEB C är allt annat än succéartad. Starbucks har fortsatt att vara en bra investering. Rent konkret så har jag under 2015 gjort de här affärerna:

KÖPT 4900 Viking Supply Ships B à 4,58 kr/st
KÖPT 150 SEB C à 102,26 kr
KÖPT 50 Starbucks corp $50,81 motsvarande 433,74 kr/st
KÖPT 100 Fortum à 16,33 motsvarande 153,68 kr/st
KÖPT 100 JM B à 222,89 kr/st
SÅLT 100 JM B à 229,61 kr/st
SÅLT 200 SEB A à 109,81 kr/st
KÖPT 600 Dedicare B à 39,57 kr/st

SÅLT 1100 Eurocon à 3,80 kr/st (exkl courtage)

KÖPT 100 Sandvik à 70,89 kr/st
SÅLT 37500 Viking Supply Ships B à 3,04 kr/st
SÅLT 500 SSAB B à 22,72 kr/st
KÖPT 100 HM B à 299,68 kr/st

Totalt sett har jag faktiskt under år 2015 sålt mer än jag köpt och det är första gången det händer.



Största sänket under 2015 var helt klart Viking Supply Ships (Rederi AB Transatlantic) som kostade en rejält slant. Jag tog även den beska medicinen i form av att göra mig av med SSAB. Jag har haft en liten post sedan 2008 och det har inte varit roligt, men nu rev jag av plåstret. Jag får tacka VSS och SSAB för den synnerligen utbildande resan som aktieägare. Det har inte varit roligt och inte varit billigt men förhoppningsvis väldigt lärorikt. Nu får vi se om jag gör om samma misstag igen eller om utbildningen gav något. 

Hur ser det ut för år 2016 då?
Med tanke på hur bra det ser ut för den svenska inhemska konjunkturen så tror jag att det kommer att gå riktigt bra för bolag som verkar huvudsakligen på den svenska marknaden. För resten av världen ser det halvbra ut, tycker jag, och jag förväntar mig inga stordåd på börsen under 2016 med tanke på hur många av våra börsbolag som är globala. Om vi får någon procents uppgång och hyfsade utdelningar under nästa år är jag nöjd. 

För min egen del kommer jag att minska mina nyinvesteringar på börsen och lägga mina inkomster på att amortera. Jag tror att vi kommer att ha en period med låga räntor framför oss och är därför inte orolig för mina lån, men tänker använda 2016-2017 som en period att minska min belåning. Om allt går som det ska i januari nästa år kommer jag att ha tiodubblat min belåning och det känner jag mig inte långsiktigt bekväm med. Därför kommer jag att amortera istället för att investera i aktier. 

2 kommentarer:

  1. Imponerande fin utveckling trots att du har många av de bojsänken jag själv har i min portfölj.

    Även vi kommer ligga relativt lågt med investeringar för 2016 då vi anser att framtidsutsikterna ser lige skakiga ut och fokus kommer att ligga på att minska vår belåning.

    Det där med att tiodubbla din belåning är relaterat till ett fatisghetsförvärv och inte någon tokexponering mot börsen?

    God fortsättning!
    //Cm

    SvaraRadera
  2. Tack. Nu ska det tilläggas att den första bilden bara avser de aktier som jag behållit och jag har inte heller räknat in de affärer jag gjort under året. Tar man med dem så sjunker avkastningen vilket egentligen bara bevisar (för mig i alla fall) att jag inte ska hålla på med kortsiktiga affärer utan försöka köpa billigt och sedan behålla. Borde nog skriva ned det lite bättre.

    Som svar på din fråga om belåning så är min tiodubbling av belåningen inte kopplad till börsen utan ett lägenhetsköp och en investering i mitt eget bolag. Sen är det såklart så att indirekt blir det en koppling till börsen eftersom jag skulle kunna sälja av min börsportfölj och istället amortera.

    SvaraRadera