onsdag 15 oktober 2014

Börskrasch - katastrof eller köpläge?

Eller - att köpa i nedgång
Som jag kanske sagt tidigare så ser jag mig själv som en nettoköpare på börsen de närmaste 10-20 åren. I alla fall om min nuvarande arbetslivssituation fortsätter som det är tänkt. Det innebär att även om depån blinkar röd (dålig travesti på Kontrollen blinkar blå) så innebär det ingen katastrof för mig. Visst är det trist och deppigt att aktierna är värda mindre idag än de var i går eller förra veckan. Det vore onekligen svårt att säga något annat, men på sikt är det här inte ett jätteproblem. Det finns gott om personer som med bra resultat klarar av att handla kortsiktigt med aktier och kan leva på det. Jag är inte en av dem. Mina kortsiktiga affärer brukar vara något år eller så, vilket för en riktig trader givetvis är ett fullständigt skämt. Så vad gör jag då? Köp och behåll är min enormt annorlunda strategi. Kan jag få fatt i aktier i bra bolag till en vettig peng är jag nöjd. Ibland går de upp och då blir jag givetvis glad och ibland går de ned vilket både gör mig ledsen och glad. Ledsen för att jag köpte vid fel tillfälle och glad för att jag kan köpa fler för en billigare peng.

Egentligen är jag bara ganska kass på att tima marknaden.

Och med den insikten om min egen uselhet blir det enklare att titta framåt och resonera lite om hur jag fungerar och funderar i en nedåtgående marknad.

Låt oss ta ett litet case med en aktie i ett fastighetsbolag på Nasdaq (Stockholm). Bolaget gör vinst och är väl positionerat på sin marknad med en stark position på framförallt kontor i Stockholm.




Grafen ovan är över 3 år. Kursen har tidigare toppat på drygt 100 kr/aktie och är nu nere på 46,90 kr. Jag har dessutom en smula insyn i bolaget som leverantör och affärerna går bra för företaget. Ett lysande köptillfälle alltså. Över 50% rabatt!! Jag slår till och köper 400 aktier vilket kostar 19 100 kr. Sen fortsätter kursen nedåt. Nästa affär gör jag vid 35,60 kr/aktie vilket alltså är en ytterligare nedgång på 23%. Nu köper jag 500 aktier vilket kostar 17 800 kr. Vilket klipp!



Jaha, Nästa affär blir en dryg vecka senare då samma mängd aktier kostar 15 050 kr. Nu stabiliserar sig kursen äntligen och jag klipper till på ytterligare 600 aktier som nu kostar 18 700 kr (ca 31,10 kr/aktie).



Ridå. Knappt två veckor senare får jag 1000 aktier för 19 700 kr. En total nedgång sen toppen på 80%. Till försvar för min heder så lyckades jag faktiskt i slutet pricka botten för kursen, men det var först mitt 5:e och sista inköp. Alla andra var för tidigt.

Aktien är Fabege AB och året är 2008. Första inköpet sker 2008-09-08 och det sista 2008-11-21. Man kan lugnt säga att det hände en hel del på marknaden då. För min egen del tyckte jag att det var helt uppenbara köplägen där PE-talen för bra bolag var helt galna. Det var jag helt ensam om i min bekantskapskrets. Av alla mina vänner var det en (1) person till som köpte något och alla andra betecknade mig som sinnessjukt galen som vågade stoppa pengar på börsen. Efter två månader var jag böjd att hålla med, men behöll aktierna och det har utvecklat sig mycket fint.

Kursen är idag 79,10 kr vilket är en rejäl uppgång för mig. Mitt genomsnittliga anskaffningsvärde (inkl courtage) är 30,12 kr/aktie. Givetvis var det ännu roligare i somras då aktien stod i 98,45 kr/aktie. Men har det hänt något då? Inte för Fabege, de fortsätter att göra bra affärer och inget har egentligen förändrats för dem. Vad har hänt för mig då? Totalt sett har jag investerat 90 350 kr i det här bolaget. Sedan jag gjorde mina inköp har jag fått 48 000 kr i utdelning vilket inte är kattpiss. Jag är totalt sett väldigt nöjd med investeringen och jag tror fortfarande att Fabege kommer att fortsätta göra bra affärer och kunna göra utdelningar. Finns alltså ingen anledning för mig att sälja då jag inser att jag inte har den minsta aning om hur marknaden kommer att gå närmaste halvåret. Kommer jag att köpa mer nu? Troligen inte. Fabege är ett av mina största innehav (typ 3:e största) och jag vill inte ha fler aktier i bolaget av den anledningen. Jag är givetvis också färgad av de nivåer jag köpt på och tycker inte att det är tokbilligt på de här nivåerna.

Under samma period såg jag mina aktier i Boliden (inköpta 2004 för sisådär 30 kr/aktie) rasa från toppen på 160 kr ned till runt 20 kr. Jag hade kunnat gråta och sälja av, men köpte istället fler och med tanke på att kursen fortfarande är drygt 100 kr/aktie så är jag inte ledsen för det här.

Kontentan av allt det här är att jag inser följande:
  1. Jag är för kass för att lyckas pricka toppen och botten av marknaden. Och ännu viktigare: Jag inser och accepterar det.
  2. Jag kommer inte att sälja av aktier i ett bolag som jag tror på även om kursen går ned. Då lär jag snarare köpa fler istället.
  3. Jag klarar rent psykiskt att se hur depån blinkar rött. Vilket troligen beror på att jag fokuserar långsiktigt och faktiskt inte behöver pengarna i mitt dagliga liv. Om alla bolag jag äger aktier i skulle göra konkurs imorgon så skulle vi kunna leva vidare exakt likadant som vi gör idag. Det skulle vara tråkigt (dagens understatement), men ingen katastrof.
  4. Jag kommer att nettoköpa under överskådlig tid och en nedgång är för mig mer köpläge än katastrof.
  5. Jag ser inte aktier som ett instrument eller lottsedel utan som en del av ett företag. Det kan låta töntigt, men jag tror att det är ganska många som inte ser det så utan fokuserar mer på själva aktien än på företaget. Det viktiga är ju hur mycket företaget kan tjäna och i slutänden dela ut till aktieägarna och inte hur kursen går kortsiktigt.
För övrigt har jag denna vecka köpt 300 SEB C à 82,87 kr/aktien. Är jag för tidigt ute igen? Den som lever får se.

Edit 2014-10-16:
Köpte mer idag:
100 SEB C à 80,80 kr
50 HM B à 271,30 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar