lördag 5 mars 2016

Folksam säljer bostadsfastighet

Eller - Seriös journalistik?

I veckan slog SvD på stora trumman för Folksams försäljning av en bostadsfastighet på Östermalm i Stockholm. Hela upplägget i artikeln handlade om att man sålt fastigheten till de boende i fastigheten och där flera av dem hade kopplingar till Folksam och därmed fick köpa fastigheten för billigt. Det är givetvis aldrig bra om sådant händer, speciellt med tanke på hur otroligt många usla affärer de fackföreningsanknutna företagen har gjort på medlemmarnas bekostnad. Det stora "scoopet" byggde på att man tackat nej till en annan köpare ett halvår tidigare. Här kan man lugnt säga att Folksams hantering av pressen var under all kritik och man skyllde på både det ena och det andra. 



Vem var nu den andra budgivaren som inte fick köpa då? Jo, en herre vid namn Lars Edman. Det namnet fick ganska många klockor att ringa hos mig och det borde det ha gjort hos SvD också med tanke på att de själva skrivit om precis den mannen tidigare



Om man bemödar sig att googla en smula på den här mannan så får man fram ganska mycket mindre smickrande om hans affärsmetoder. Om jag hade varit Folksam så hade jag inte heller sålt fastigheten till hr Edman. Även om man har ett ansvar för sina medlemmars pengar så har man även ett ansvar för sina hyresgäster och att sälja till hr Edman skulle jag inte kalla att ta ansvar för sina hyresgäster.

För den som orkar finns det en massa på Flashback om hr Edman också.

  • Seriös journalistik av SvD? Nja. Lite efterforskning hade väl varit på sin plats. 
  • Bra mediahantering av Folksam? Näe. Det hade varit klart bättre att säga precis som det är direkt, dvs att man som seriös fastighetsägare inte säljer fastigheter till personer med det ryktet som hr Edman har.
  • Bra av affär av Folksam? Kanske, men tveksamt. Personligen så hade jag försökt få bostadsrättsföreningen att betala samma belopp som hr Edman var beredd att ge. De kanske försökte och misslyckades, vad vet jag? 

Extra kul är att den kritiska tweet jag skrev som svar till SvD på deras nyhetsflash om precis det här gillades av en person - Jens Henriksson, som råkar vara VD på Folksam. Det bevisar givetvis ingenting, men jag tar det som ett tecken på att jag är hyfsat rätt ute.


Uppdatering:

Det finns folk som är mer krassa än vad till och med jag är.


Onekligen kan det finnas en poäng här. En bra poäng också som jag själv inte tänkte på.

Brf Skatan 7 betalade 243 Mkr för fastigheten. Nu är det svårt att veta vad det blir per m2 men med hjälp av lite mäklarannonser kan man gissa sig fram.

184 m2 och andelstal på 4,34% ger att hela fastigheten borde ha ca 4 243 m2 BOA (boarea). Det ger alltså att bostadsrättsföreningen betalade ca 57 tkr/m2 BOA vid köpet. Nu kan föreningen ha tagit över lån i samband med köpet då jag inte ser något i artikeln om skuldfri basis. Om det vet jag inget.

Lägenheten från annonsen ovan har utgångspris på 84 tkr/m2 BOA vilket inte är hårresande högt jämfört med vad föreningen betalade för hela fastigheten. Statistik från booli.se ger liknande siffror.


Med andra ord så förefaller det inte vara så att man använt en bulvan för att kunna ombilda. Den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar