lördag 9 januari 2016

Utdelning under 2016

Eller - snart kommer stålarna!

Utdelningar är något som jag gillar. Det är ett bevis på att företaget verkligen går bra och en inte oansenlig del av avkastningen på min aktieportfölj. Om inte annat så är det ganska trevligt att få ett gäng kontanter som man kan investera i nya aktier eller använda till annat. I dagens lågräntenivå är det många som köper utdelningsaktier och det kan nog vara en bra plan om man hittar bolag som går bra och som har bra framtidsmöjligheter också. Med tanke på att börsen har gått ned en hel del sen förra våren så kan nu direktavkastningsnivåerna i form av utdelningar börja se riktigt intressanta ut. Personligen börjar jag fundera på att göra några mindre kompletteringsköp, men håller mig passiv ett tag till.

Förra året gissade jag också om hur mycket bolagen skulle dela ut och jag hade hyfsat rätt även om jag blev positivt överraskad vid flera tillfällen. Nu ska jag inte ens försöka att ta åt mig hela äran för det här med tanke på att jag använt 4-traders och deras prognoser innan jag gissat själv. Jag har tjatat om utdelningar tidigare t ex här så nu är det dags att gå rakt på sak och in på det roliga. Hur kan det bli under 2016?  

Direktavkastningen är angiven baserat på min gissning om utdelning och fredagens slutkurs.




ABB Ltd
Kurs: 140,60 kr
Utdelningsprognos: 6,40 kr/aktie
Utdelning för 2014: 6,43 kr/aktie
Direktavkastning: 4,6% 
Kommentar: 4-traders tror på en liten utdelningsökning från $0,72 till $0,75 men här spelar valutakurser in och personligen tror jag att det i slutändan blir ungefär samma som förra året. Det är inte direkt så att ABB har ökat sin vinst för 2015 jämfört med 2014.

Atlas Copco B
Kurs: 179 kr
Utdelningsprognos: 6,00 kr/aktie
Utdelning för 2014: 12 kr/aktie (inkl extrautdelning 6 kr/aktie)
Direktavkastning: 3,6%
Kommentar: 4-traders tror på 6,34 kr/aktie men jag tror att de är för optimistiska. Även om 2015 har gått hyfsat för Atlas Copco under 2015 så ser marknaden onekligen ganska tuff ut och jag tror att man kommer att vänta med utdelningsökningar. Speciellt med tanke på förra årets extrautdelning.

Boliden
Kurs: 126,50 kr
Utdelningsprognos: 2,50 kr/aktie
Utdelning för 2014: 2,25 kr/aktie 
Direktavkastning: 2,0%
Kommentar: 4-traders tror på 3,50 kr/aktie men jag tror att Boliden kommer att vilja hålla nere sin skuldsättning. Råvarumarknaden är onekligen oerhört stökig nu och även om Boliden går bra på den svaga svenska kronan så är den underliggande marknaden svag. Dessutom tror jag att det kommer att finnas möjligheter för Boliden att köpa gruvor och smältverk från konkurrenter som är tvingade att lägga ned. Då kan det vara smart att behålla kapital inom bolaget.

Dedicare
Kurs: 38,30 kr
Utdelningsprognos: 4,50 kr/aktie
Utdelning för 2014: 2,40 kr/aktie
Direktavkastning: 11,7% 
Kommentar: Jag har tidigare tittat ganska mycket på Dedicare och jag tror att man kommer att fortsätta att vara aggressiv i sin utdelning även om Q3 gick sämre än jag hade hoppats Verksamheten binder väldigt lite kapital så mycket av vinsten går att dela ut.

Fabege
Kurs: 132,40 kr
Utdelningsprognos: 3,25 kr/aktie
Utdelning för 2014: 3,25 kr/aktie
Direktavkastning: 2,5%  
Kommentar: Det går bra för Fabege, men man har historiskt varit försiktiga med att höja utdelningen och jag tror att man kommer att vara det i år också.

Fortum Oyj
Kurs: €13,43
Utdelningsprognos: €1,10 /aktie
Utdelning för 2014: €1,30 /aktie (inkl extrautdelning om €0,2) 
Direktavkastning: 8,2%
Kommentar: Energimarknaden i Europa går sisådär och Fortums äventyr i Ryssland ger blygsamt tillskott. Det bästa under 2015 var helt klart att man lyckades sälja av elnäten för hysteriskt bra betalt. 4-traders tror på högre utdelning.

HM B
Kurs: 280,50 kr
Utdelningsprognos: 10,00 kr/aktie
Utdelning för 2014: 9,75 kr/aktie 
Direktavkastning: 3,6%
Kommentar: Det vore på tiden att HM äntligen höjer utdelningen till en tia jämnt. 

Intrum Justitia
Kurs: 273,80 kr
Utdelningsprognos: 8,00 kr/aktie
Utdelning för 2014: 7,00 kr/aktie
Direktavkastning: 2,9%  
Kommentar: Bolaget fortsätter att gå bra och jag tror på en utdelningsökning igen trots att förra VD:n fick gå.

JM B
Kurs: 232,40 kr
Utdelningsprognos: 8,00 kr/aktie
Utdelning för 2014: 8,00 kr/aktie 
Direktavkastning: 3,4%
Kommentar: Höga markpriser och avvecklingen av utlandsverksamheten tynger. Tror inte på en utdelningshöjning.

Sandvik
Kurs: 67,60 kr
Utdelningsprognos: 3,50 kr/aktie
Utdelning för 2014: 3,50 kr/aktie 
Direktavkastning: 5,2%
Kommentar: Det går inget vidare för Sandvik. Första 9 månaderna gjorde man 1,90 kr/aktie i vinst och Faxander fick hastigt och lustigt leta nytt jobb. En höjning av utdelningen finns inte på kartan men förhoppningsvis kan man behålla förra årets. Allt annat än säker på det.

SEB A och SEB C
Kurs: 82,10 kr resp 84,30 kr
Utdelningsprognos: 4,75 kr/aktie
Utdelning för 2014: 4,75 kr/aktie
Direktavkastning: 5,8% resp 5,6%
Kommentar: Går sämre för SEB år 2015 än år 2014, i alla fall de första 9 månaderna. Jag hade hoppats på en utdelningsökning, men när jag ser resultatet så tror jag att man behåller samma som förra året om nu inte Q4 har gått fantastiskt bra.

Skanska
Kurs: 152,40 kr
Utdelningsprognos: 7,00 kr/aktie
Utdelning för 2014: 6,75 kr/aktie 
Direktavkastning: 4,6%
Kommentar: Det går ganska bra för Skanska även om man under Q3 tog en nedskrivning för projekt i USA. Min tolkning av den nedskrivningen är att det är ganska stor sannolikhet att Skanska i slutändan får ut hela nedskrivningen av kunderna.

SKF B
Kurs: 128,10 kr
Utdelningsprognos: 5,50 kr/aktie
Utdelning för 2014: 5,50 kr/aktie
Direktavkastning: 4,3% 
Kommentar: Q3 var sådär för SKF. Någon utdelningshöjning tror jag inte på. Inte en sänkning heller för den delen.

Starbucks Corp
Kurs: $56,63
Utdelningsprognos: $0,76 /aktie
Utdelning för 2014: $0,68 /aktie
Direktavkastning: 1,3% 
Kommentar: Starbucks går som tåget. Tror att man någon gång under 2016 kommer att höja kvartalsutdelningen (igen).

Swedish Match
Kurs: 294,50 kr
Utdelningsprognos: 7,50 kr/aktie
Utdelning för 2014: 7,50 kr/aktie 
Direktavkastning: 2,5%
Kommentar: Egentligen ingen riktig uppfattningen om utdelningen. Tror på samma som förra året, mer intressant är att man ryktesvis planerar för en notering av cigarrdelen.

Viking Supply Ships
Kurs: 2,39 kr
Utdelningsprognos: 0 kr/aktie
Utdelning för 2014: 0,55 kr/aktie (ingen ordinarie utdelning, allt var en extrautdelning) 
Direktavkastning: 0%
Kommentar: Ser mörkt ut. Nyemission ligger närmare än en utdelning. 

Om min gissning för Dedicare stämmer så kan det bli riktigt bra. Fortum ser också ut att kunna ge en duktig avkastning, men där är jag väldigt tveksam till att man klarar av att hålla uppe den här utdelningen över tiden. Om nu mina gissningar för alla bolag stämmer så kommer utdelningen för 2016 att motsvarar 345 kr/kalenderdag. Det är inte kattpiss.

4 kommentarer:

  1. 345 kr/kalenderdag? Det blir en rejäl slant det du :D grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det har tagit tid att bygga upp portföljen, men nu ser det rätt ok ut. En lång bit kvar innan man kan leva på avkastningen från den dock.

      Radera
  2. Tror också mycket på att utdelningar är det som gäller i längden. Har själv köpt ratos som ser bra ut i den bemärkelsen.
    Hittade din blogg idag och den verkar intressant så det blir att följa den :)
    Trevlig fortsättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det.
      Är tyvärr inte lika övertygad om att Ratos kommer att vara en fantastisk utdelare i framtiden, men jag har ju haft fel förut.

      Radera