tisdag 19 maj 2015

Viking Supply Ships Extrautdelning

Eller - Ojsan. Jultomten kommer tidigt i år



Idag skickade Viking Supply Ships Ab (fd Rederi AB Transatlantic) ut ett pressmeddelande om kallelse till extra bolagsstämma. Anledningen till bolagsstämman är att styrelsen föreslår en extrautdelning om 0,55 kr/aktie. Man kan lugnt säga att jag blev förvånad över detta. Med tanke på att det ganska nyligen var ordinarie bolagsstämma där man beslutade att inte ge någon ordinarie utdelning under 2015 så blev i alla fall jag duktigt förvånad.

Är det här bra?
Som aktieägare blir jag givetvis mycket nöjd att styrelsen bedömer att verksamheten har kapacitet att göra en så här pass stor utdelning under 2015. 0,55 kr baserat på gårdagens kurs om 5,30 kr innebär en direktavkastning om 10,4%. Det är i min värld mycket bra.

Klarar bolaget av det?
Utdelningen motsvarar en kostnad för bolaget om ca 97 Mkr vilket ska ställas mot bolaget likvida medel om 374 Mkr enligt förra delårsrapporten. Man kommer alltså fortfarande ha pengar kvar i kassan. Nu kan man ställa den här utdelningen mot resultatet i Q1 2015 som gav en hyfsad förlust och ett negativt kassaflöde om 102 Mkr (resultatet motsvarade -0,4 kr/aktie). Uppenbarligen ser styrelsen att det kommer att gå mycket bättre framöver. Annars borde de inte ha vågat föreslå det här.

Personligen tolkar jag det här som mycket positivt. Framförallt tolkar jag styrelsens syn på resten av 2015 som mycket positiv. Om de inte vore det skulle det här vara fruktansvärt korkat. Om man gör den här utdelningen och sedan tvingas till en nyemission inom ett år är det ett otroligt misslyckande och ett kraftigt skäl att entlediga hela styrelsen omgående. Nu har jag givetvis inte styrelsens indata, men personligen hade jag troligen behållit pengarna i bolaget och gjort en utdelningen under 2016 istället.

Edit: Avstämningsdag och utdelningstidpunkt enligt följande.
"Som avstämningsdag för utdelningen föreslås tisdagen den 16 juni 2015. Beslutar stämman i enlighet med förslaget beräknas utdelningen utbetalas genom Euroclear Sweden AB:s försorg måndagen den 22 juni 2015."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar