torsdag 1 januari 2015

Årsbokslut 2014

Året 2014 är slut. Champagnen är uppdrucken och gästerna har gått hem sen länge. Dags att välkomna nästa år men först en titt på året som gått. Hur har det gått egentligen?

Årets transaktioner tittade jag på redan i det här inlägget, men med tanke på min devis är det klart intressant att se hur byrålådsinnehaven gått. Samtliga kursförändringar beräknade med slutkursen 2013-12-31 respektive 2014-12-31.













Aktiekursutveckling 2014
Bolag Förändring
ABB Ltd -2,41%
Atlas Copco B +23,10%
Boliden +27,46%
Dedicare B +10,67%
Eurocon -3,19%
Fabege +30,99%
Fortum Oyj +15,39%
Intrum Justitia +28,89%
JM +37,19%
Transaltantic -8,09%
Sandvik -15,77%
SEB A +17,39%
Skanska B +27,78%
SKF B -2,25%
SSAB B -3,11%
Swedish Match +18,43%
TOTALT20,09%

Totalen är beräknad på storleken av respektive innehav. Det här är dessutom oaktat utdelningarna. Om man lägger in utdelningarna blir det så här istället.

 
Aktiekursutveckling 2014
Bolag Förändring Utdelning 2014 Tot förändring
ABB Ltd -2,41% 5,18 kr +0,64%
Atlas Copco B +23,10% 5,50 kr +26,47%
Boliden +27,46% 1,75 kr +29,24%
Dedicare B +10,67% 1,10 kr +15,56%
Eurocon -3,19% 0,20 kr +2,21%
Fabege +30,99% 3,00 kr +34,90%
Fortum Oyj +15,39% 1,10 Euro +16,14%
Intrum Justitia +28,89% 5,75 kr +32,08%
JM +37,19% 7,25 kr +41,18%
Transaltantic -8,09% 0 kr -8,09%
Sandvik -15,77% 3,50 kr -11,91%
SEB A +17,39% 4,00 kr +22,11%
Skanska B +27,78% 6,25 kr +32,53%
SKF B -2,25% 5,50 kr +1,01%
SSAB B -3,11% 0 kr -3,11%
Swedish Match +18,43% 7,25 kr +21,96%
TOTALT 20,09% - 23,43%

Jag ska med andra ord inte klaga. Utdelningarna är en inte helt ointressant del av avkastningen. I vanlig ordning så är det här ju bara en ögonblicksbild av hur det ser ut när man jämför två årsskiften med varandra och säger egentligen inte jättemycket. T ex köpte jag huvuddelen av mina Fortum för ett högre pris än de har nu så även om de gått upp 15% i år så är jag fortfarande back. Det är (tycker jag) egentligen mer intressant. I vilket fall är jag mycket nöjd med kursutvecklingen för i år. Jämför man med OMXS30 så har det indexet gått upp 10,59% i år så min portfölj avkastade bättre än det i alla fall. De aktier jag köpt på mig under 2014 (och behållit) har hitintills inte varit en speciellt bra investering totalt sett. Den delen av portföljen ligger på +0,51%. Det stora sänket är självklart Rederi AB Transatlantic. Om jag inte köpt de aktierna hade jag istället legat +11,20%.

Nog rotande i det som varit, dags att blicka framåt. Det ska bli mycket intressant att se hur det går under 2015. Lycka till med affärerna!



PS Ja, jag vet att tabellerna är allt annat än snygga, men att göra tabeller i blogger är inte enkelt. I alla fall inte för mig som inte brytt mig om att lära mig koda HTML. DS

4 kommentarer:

  1. Jag gillar att använda SIX30 return index som är samma sak som Avanza Zero för jämförelseindex, båda inkluderar utdelningarna. +23,43% är grymt bra och visar hur bra det kan vara att ligga lång i bolag med kvalitet och ekonomisk styrka. Avis att du har haft Intrum Justitia under hela året, den står högt upp på köplistan :-)

    SvaraRadera
  2. SIX30-indexet är nog egentligen ett bättre index att jämföra sig med i och med att det har med utdelningarna (precis som du säger). Jag gjorde det enkelt för mig genom att bara ta OMXS30. Ska man vara riktigt ärlig så borde jag kanske egentligen ha räknat ut vinsten på det jag sålde under året och även ha räknat in avkastningen på de nya innehaven som jag inte haft hela året. Nu valde jag att dela upp det och kommer nog att fortsätta med det framöver.

    Vad som är intressant är också att trots att jag har haft ett par vrak i portföljen (Sandvik, SKF och ABB) så har den totala avkastningen blivit riktigt fin i alla fall. Diversifiering är ganska bra.

    Intrum är ett mycket fint bolag som har hängt med länge i min portfölj. Det har känts dyrt länge men har ändå haft en fin kursuppgång.

    SvaraRadera
  3. Ja jag tror man måste diversifiera för att inte riskera att bli sänkt. Jag gjorde misstaget första året att räkna ut årsavkastningen genom att ta summan vid slutet på året genom summan vid starten på året utan att tänka på att jag gjorde insättningar över tid under året. Det blev ju mer avkastning på delar av depån innan de senare insättningarna vilket jag inte tänkte på..

    Jag jämförde Intrum Justitias P/E mot dess 5-10 års snitt P/E och kom fram till att aktien är ca 20% övervärderad relativt det. Men de går bra och har en väldigt fin utdelningshistorik med många år av utdelningshöjning i rad, minns inte hur många men 10 år i rad minst.

    MVH

    SvaraRadera
  4. Personligen jämför jag med six portfolio return för att den tar med betydligt fler bolag på svenska börsen samt utdelningar, six 30rx tar ju bara med de 30 största så för att jämföra med den har man ganska få bolag att handla för att ha ett rimligt jämförelse index.

    Konstigt nog så överpresterar sixprx mot six 30rx på återkommande basis med, instinktivt känns det som att om den försiktiga hållningen skall ges relevans borde förhållandet vara omvänt. Nu skall dock erkännas att om man lägger in ett par 3 lågkonjunkturer i mätperioden kanske förhållandet ändras... :-), så långt har jag inte orkat kika.

    @mangoldx mitt knep för att unvika tabeller och html i blogger är att göra sakerna i excel och skärmdumpa över till paint för att sedan infoga bilden bara. Med vänlig hälsning .

    SvaraRadera