söndag 16 november 2014

Starbreeze delårsrapport

Eller - sålde jag för tidigt?
 


I torsdags släppte Starbreeze sin Q1-rapport (man har brutet räkenskapsår med perioden 1/7-30/6 istället för vanligt kalenderår). Jag sålde av mitt innehav i Starbreeze redan i augusti före Q4-rapporten och helårsrapporten. Anledning till att jag sålde av mitt innehav var att jag tyckte att kursen inte motiverades av bolagets intjäning. En lång utläggning om det finns här, men kortfattat kan man säga att jag tycker att en motiverad värdering på Starbreeze ligger på ett PE-tal på mellan 7-10. Med tanke på att man gjorde ett resultat om 118,5 Mkr (efter skatt) vilket motsvarar 0,85 kr/aktie för helåret ansåg jag att värderingen då blev för hög. Nu ska vi komma ihåg att det var ett helt fantastiskt helårsresultat som man lyckades prestera. En oerhörd turn-around. Klart imponerande. När jag sålde av fick jag ut ca 9,90 kr/aktie vilket då motsvarade ett PE-tal på 11,6. Värderingen var helt enkelt för hög för mig och då valde jag att kliva av.

Hur såg den senaste delårsrapporten ut då?
Inte riktigt lika bra som Q4:an....
I Q4:an redovisade man ett resultat om 16,7 Mkr efter skatt (0,12 kr/aktie).
I Q1:an redovisade man ett resultat om 2,5 Mkr efter skatt (0,02 kr/aktie).

Det är egentligen inte speciellt konstigt att resultatet går ned med tanke på att man inte släppt något nytt spel sedan Payday 2 för drygt ett år sen. Tvärt om anser jag att det är mycket imponerande att man klarar av att hålla intjäningen på en fortsatt hög nivå trots att det var länge sen man släppte ett nytt spel. Starbreeze har lyckats oerhört väl med marknadsföringen på Steam och legat väldigt högt uppe på försäljningslistorna med både grundspelet och DLC. Däremot ger både Brothers och Payday - the heist bara kaffepengar nuförtiden.

Till detta har man även lyckats få chansen att utveckla ett nytt spel för The Walking Dead (TWD).

Man har också förvärvat spelutvecklaren Geminose Inc i USA genom nya utgivna aktier motsvarande ca 3,0% av aktiestocken. Utan att ha grävt i det här så förefaller värderingen för Geminose Inc vara ca 50 Mkr. Tanken förefaller vara att bygga upp en ny spelutvecklingsstudio i Los Angeles.

Enligt delårsrapporten har man även 161,7 Mkr i kassan.

Då är väl allt toppen?
Nej, det tycker inte jag och tydligen inte heller börsen. Kursen rasade från 10-11 kr som den legat på senaste månaden ned till 7,15 kr. Nu har den återhämtat sig en smula och är strax under 8 kr igen.

Varför är det inte toppen?
Risken i aktien har ökat rejält. Tidigare kommunicerade man att man skulle släppa ett nytt spel om året. Det var i alla fall så jag tolkade VD och materialet från bolaget. Så blir det inte nu.
  • The Walking Dead lanseras Q3 alt Q4 2016 (min tolkning, det kan även vara under 2017).
  • Geminose lanserar sitt första spel 2016.
  • Storm kommer 2017.
  • Man kommer även att börja arbeta som förläggare för andra spelutvecklare och förhoppningsvis marknadsföra och lansera något spel för dem under 2015. Kanske.
Om man nu lyckas hålla uppe pulsförsäljningen av PayDay 2 under 2015 med hjälp av nya DLC kanske man kan fortsätta med nollresultat för 2015-2016. Jag ska erkänna att jag är mycket skeptisk till det. Nu har man en rejäl kassa, men med planerna på att bygga upp ett nytt kontor i Los Angeles och utvecklingskostnaderna för TWD så tror jag att man kommer att börja äta av kassan. För min del ansåg jag att det var viktigt att Starbreeze kunde visa att de kan leverera nya spel med ett jämnt flöde för att säkerställa intjäningen. Så blir det inte nu. Det är inte omöjligt (och kanske till och med troligt) att TWD blir en rejäl succé och då är bolaget kraftigt undervärderat. Eller också blir det inte det och då blir det jobbigt på riktigt.

Ett bolag som man skulle kunna jämföra med är CCP som gjort MMORG-spelet Eve Online. CCP kommer från Island och köpte för ett par år sedan White Wolf för att tillsammans med dem bygga upp ett nytt kontor i Atlanta och utveckla ett nytt spel. Det gick inte alls och man la ned hela klabbet. Man har också försökt utveckla ett annat spel till Playstation som anknyter till Eve Online (DUST 514). Det gick också sådär. Är Starbreeze och CCP lika som bolag? Nej, det tror jag inte, men mycket av affärsidén är liknande.
  • Huvudsakliga försäljningen sker online,
  • ett spel står för den absoluta merparten av intjäningen, 
  • båda har (har haft) ambitiösa planer för tillväxt in på nya marknader. 
Hur det gått för CCP vet jag. Hur det går för Starbreeze vet jag inte.

I vilket fall tror jag att man kommer att kunna köpa aktier i Starbreeze till lägre kurser under 2015 än i dag. Till dess fortsätter jag att hålla i hörnflaggan och titta på.

3 kommentarer:

  1. Du tajmade snyggt och nu kommer det (som vanligt med Star) vara torka tills nästa release :-)

    SvaraRadera
  2. Jo, inte utan att jag är ganska nöjd med den försäljningen. En stor portion tur ska erkännas.

    Är dock fortfarande inte i närheten av ditt inhopp i Axon Kids. Den imponerade.

    Tror precis som du på en ökenvandring under 2015, kan vara läge att plocka upp aktier då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag var girig i Star och den skulle upp 10 % till för att jag skulle sälja :) Nu har hela vinsten försvunnit, men det är lugnt. Är fortfarande nettoköpare så då är låga kurser bra. Jag hade nog (eller nej, inte längre) suttit med Axon om de inte kommit upp i en jättehög kurs utan anledning.

      Radera