lördag 11 oktober 2014

Tiden är värdeinvesterarens bäste vän

Eller - ränta på ränta är fantastiskt

På kul kollade jag över hur mycket utdelning jag fått från mina aktier i Boliden som jag haft som längst i ca 10 år. Jag köpte 1/3 under 2004 och resterande 2/3 under 2008. När jag i år summerar den sammanlagda utdelningen under åren så ser jag att jag i år fått nästan lika sammanlagd utdelning (räknat före skatt) som jag gett för aktierna. Inte illa.

Mina aktier i JM har gett ca 50% mer utdelning under åren än vad jag ursprungligen betalade för dem under 2003. Med andra ord har 1 kr investerat i JM gett 1,50 kr tillbaka i utdelning under åren.

Det här är såklart bara några exempel och det finns andra aktier som inte gett lika bra resultat, men en sak är i alla fall klar. Om man inte behöver pengarna inom den närmaste tiden så är det en riktigt bra idé att lägga dem på börsen så länge man kommer in på hyfsade värderingar.

2 kommentarer:

  1. Sånt här har jag saknat med många bloggare då alla verkar ha byggt sina portföljer senaste åren. Det är intressant att faktiskt se utvecklingen över en lång tid och hur det i sin tur bidrar till avkastningen. Har sätt någon som kommenterat som ägt Bahnhof sen start och får 40% i utdelning från sina första aktier vilket verkar ganska trevligt, för att inte tala om värdeutvecklingen som följer. Dividend mantra har även en relativt gammal portfölj på 5 år och det är intressant att se där hur utdelningsökningar gör mer för portföljen än nyinsättningar.

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar det. Kan vara bra att tänka på att det faktiskt blir ganska bra på sikt om man lyckas undvika att köpa på topparna.

    SvaraRadera