lördag 9 augusti 2014

Starbreeze - försäljning

Eller - tänk om man kunde vara konsekvent

Igår sålde jag 1/5 av mitt innehav i Starbreeze.

Anledningen till att jag sålde är att aktien nu har närmat sig 10 kr vilket jag tror beror på den enorma hype som sker på Placera.nu:s forum för Starbreeze för den nedräkning som är på Overkill softwares hemsida. När man tittar på vilka aktörer som köper förefaller huvuddelen vara Avanza och därmed småsparare. Jag tror att den här hypen är alldeles för stor och att många kommer att bli besvikna när nedräkningen tar slut. Jag tror inte att det är Storm som presenteras, men har inte en susning om vad det kan vara istället. Efter nedräkningen tror jag på en kursreaktion nedåt.

Varför sålde jag då? Jo, jag la in en säljorder på 9,90 kr/aktie utan att riktigt tro att kursen skulle ta sig dit och blev uppriktigt förvånad när aktien stängde på 9,95 kr igår. Nu är frågan egentligen: om jag nu inte tror att aktien kommer att fortsätta uppåt varför sålde jag inte alltihop? Den frågan klarar jag inte av att besvara på ett tillfredsställande sätt och det irriterar mig enormt. Anledningen är att jag fortfarande tror på bolaget på sikt och min placeringsfilosofi går egentligen ut på att köpa och behålla. Med det resonemanget borde jag inte ha sålt något alls. Jag borde alltså bestämma mig för att antingen behålla aktierna eller sälja allt. Risken jag tar är såklart att jag har helt fel och att aktien kommer att fortsätta uppåt.

Fördelar
+ försäljningen av Pay Day 2 förefaller fortsätta på mycket högre nivåer än vad jag trott
+ försäljningen av DLC går också förvånansvärt bra och priset för DLC är förvånansvärt högt 50-80 kr/st. Jag tycker i alla fall att 79 kr är ganska dyrt för att få en ny hagelbössa i spelet, men där verkar jag vara helt ensam om den åsikten.
+ Brothers ger fortsatt vinst till bolaget, om än ganska liten
Totalt så borde man ha gjort vinst även i Q4 vilket vi får se i årsrapporten som presenteras 2014-08-28.

Nackdelar/osäkerheter
- jättehype för en nedräkning på hemsidan
- många småsparare som läser placera.nu och lockas med i den enormt haussiga stämning som är där.
- osäkert när Storm presenteras, kommer den att slå?
- hur länge kommer man att kunna mjölka Pay Day 2?

Så i slutändan, ska jag sälja av allt på måndag för 10 kr eller hålla mig kvar? Att köpa mer på de här nivåerna är däremot inte aktuellt. Jag har hela helgen på mig att fundera.....

2 kommentarer:

  1. Jag tycker inte 10kr är så pass dyr att man ska sälja men den är inte lågt värderad som den var på 6-7kr.

    SvaraRadera
  2. Förstår vad du menar. På 6-7 kr var aktien fortfarande relativt billig, men nu har kursen gått upp 60% sen dess. Om nästa spel slår och blir en lika bra kassako som Pay Day 2 så är det fortfarande billigt. Om nästa spel inte slår är det dyrt nu. Här handlar det egentligen bara om hur man vill hantera den risken.

    SvaraRadera