tisdag 29 juli 2014

Dedicare - halvårsrapport

Dedicare redovisade sin halvårsrapport för en dryg vecka sedan. Den var inte dålig.

Jag hoppades tidigare att Dedicare skulle kunna göra en vinst på 20 Mkr för helåret 2014 och det känns inte helt omöjligt nu. Däremot tror jag att jag var alldeles för optimistisk för 2015.  

Lite siffror ur rapporten:
Vinst Q1 - 0,34 kr/aktie
Vinst Q2 - 0,65 kr/aktie
Totalt 2014 - 0,98 kr/aktie vilket motsvarar 8,7 Mkr.

Nu kommer Q3 som traditionellt är det bästa för bolaget. Om de omsätter 130 Mkr med en marginal på 8% skulle det ge 10 Mkr före skatt. I så fall är det inte jättelångt kvar till 20 Mkr på helåret, även om Q4 inte brukar vara ett bra kvartal varken till omsättning eller marginal. Med nuvarande kurs (22 kr) får man då ett PE-tal på 9,8 (baserat på 8,9 miljoner aktier). Det känns fortfarande köpvärt.


Jag håller tummarna och räknar kallt med en utdelningshöjning under nästa år.

Man har även sålt av Dedicare Assistans under våren  med en mindre vinst vilket förvånade mig en smula då jag dels trodde att det fanns tillväxtmöjligheter inom det området och dels att man nu vänt det till lönsamhet vilket kunde ha gett mer vinst till bolaget framöver. Omsorg i Norge finns i alla fall kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar