måndag 24 mars 2014

Rederi AB Transatlantic (igen)

Eller - blir det ett ras i maj?

Då var Kistefos A/S bud på Rederi AB Transatlantic offentliggjort. Inga direkta nyheter i själva budet som man kan läsa i sin helhet här. Budet löper fram till slutet av april. Det intressanta är att Styrelsen i Transatlantic ska ta fram ett värderingsutlåtande (fairness opinion) avseende budnivån. Det ska bli mycket intressant att se vad de kommer fram till.
Budet har ju lagt kursen på aktien på 5,00 - 5,10 kr sedan den blev känd. Den stora frågan är vad som kommer att hända med kursen i maj då Kistefos bud inte längre gäller. Får de in 90% kommer de att ansökan om inlösen och avnotering. Det tror jag inte att de får. Frågan är om kursen kommer att falla efteråt. Det finns en hyfsad risk för det, tror jag, om nu inte värderingsutlåtandet säger att bolaget är värt avsevärt mer. Jag har för lite erfarenhet av de processerna för att våga mig på en gissning.

Jag håller mig till i maj för att se vart kursen tar vägen och om jag ska satsa mer pengar i bolaget blir det då.

Edit: Jag roade mig med att kolla aktieägarlistorna från 2010 och den senaste från i februari i år.

Folke Patriksson, Lindéngruppen och Ernströmgruppen har bibehållit sitt ägande sedan Kistefos kom in i bilden 2010. Däremot har gruppen små aktieägare kraftigt minskat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar