tisdag 18 mars 2014

Insiderköp i Rederi AB Transatlantic

Eller - är det köpläge eller inte?
 
Det har varit en hel del insiderköp i Rederi AB Transatlantic sedan slutet av februari. Hela listan finns här. Vilka är det som har köpt då? Jo, först att köpa var Thony Lindstöm med titeln "General Counsel" vilket i min värld är samma sak som chefsjurist. 18 500 aktier köpte han och hans sambo per 2014-02-27, dvs samma dag som Q4-rapporten publicerades och som Kistefors började köpa igen.
 
Nästa person att köpa är Tomas Bergendahl som är finansdirektör och sitter i ledningsgruppen. Han fyndade in på 35 000 aktier dagen efter.
 
 
De borde ha fått fatt i aktierna någonstans mellan 4,30 kr till 5,00 kr. Om min Google-Fu är stark så tror jag att Thony Lindström är sisådär 30 år gammal och har då plöjt ned någonstans 80 000 kr till 100 000 kr i bolaget tillsammans med sin sambo. Utan att ha en susning om hans lön eller förmögenhet så tror jag att det är ganska mycket pengar för honom. Tomas Bergendahl är både äldre och troligen mer välbetald, men hans inköp ligger nog runt 150 000 kr till 175 000 kr vilket troligtvis inte heller är en helt oansenlig summa för honom.
 
Noterbart är att innan detta var ledningsgruppens samlade aktieinnehav hissnade 0 st aktier. Totalt. För hela ledningsgruppen som består av 5 personer. Inte en endaste av dessa högutbildade och högavlönade personer har alltså val att investera några av sina egna surt förvärvade slantar i bolaget. Hela listan på koncernledningen finns här. Det har tidigare varit en varningsklocka för mig. Sist någon insynsperson köpt aktier i annat än nyemissionerna var 2011-12-02 då aktien stod i 9 kr.
 
Sen har även Christen Sveaas fortsatt att köpa. Totalt har han nu sedan 2014-03-03 köpt 1 036 695 aktier till och med 2014-03-13. Enligt obekräftade rykten så har han handlat via SEB och när jag har kollat på avsluten så har det varit ganska många avslut även efter 2014-03-13 som har köpts av SEB (dvs ENS, Enskilda) och då till kursen 5,00 kr.
 
Vad kan man dra då egentligen dra för slutsats av det här?
 
1. Huvudägaren Christen Sveaas och hans bolag tycker uppenbarligen att det är prisvärt att köpa allt under 5 kr. Nu är frågan vad de egentligen har för plan. Om de tänker köpa ut bolaget från börsen och då betala 5 kr/aktie så blir det ingen vinst för mig i alla fall. Jag bettar på att de andra storägarna kommer att hindra det.
2. Flera personer med insyn i bolaget har valt att köpa aktier nu. Det var länge sedan det hände.
3. Inga kommunicerade nyckeltal eller siffror har visat att det har vänt, men insynspersonerna vet troligtvis mer om det än vad som kommunicerats.
 
Jag har dubblat mitt mediokra innehav senaste veckorna. Nu har jag gått och blivit storägare med 0,08 promille av aktierna......
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar